E15 magazín: experti Frank Bold o lakování firem na zeleno a růžovo i výhodách ESG

Aktuální číslo E15 magazínu z tohoto týdne se tentokrát z mnoha úhlů zaměřuje na ESG a s ním související trendy jako je greenwashing i pinkwashing. Právě o této problematice pro E15 promluvil Filip Gregor, expert na ESG z Frank Bold Advisory. CEO Frank Bold Pavel Franc v dalším článku vysvětlil, v čem tkví benefity, které ESG reporting firmám přináší.
Greenwashing i pinkwashing jsou nežádoucí průvodní prvek dosavadních reportů bez kritérií. Dopouští se jich především firmy, které svými výrobními procesy ničí životní prostředí nebo během nich nedodržují lidská práva, nesoustředí se na podstatná témata pro přechod na bezemisní ekonomiku, ale současně ve své komunikaci se zákazníky nebo odběrateli zdůrazňují, že se orientují na zelená řešení nebo podporují dodržování lidských práv. K těmto praktikám může docházet, protože dosud chyběla jednotná pravidla a kritéria, kterými by se udržitelnost firem řídila. 
To se nyní mění s novou EU legislativou pro ESG i jednotnými standardy. Praktiky greenwashingu detailněji popsal Filip Gregor dříve pro Forbes. Například norský energetický gigant Equinor čelí kritice za to, že uvádí, že udržitelnost je základem všeho, co dělá, a že plánuje dosáhnout uhlíkové neutrality. Jenže ve skutečnosti se 85 procent jejich investičních plánů týká navýšení těžby fosilních paliv. Za lakování reality na zeleno nicméně již hrozí investorům v Česku postihy. „O pinkwashingu můžeme mluvit, pokud si někdo na pride month upraví logo v barvách duhy a zavádí nějaký barevný produkt, ale zároveň neuplatňuje politiku rovného zacházení či příležitostí, v níž by výslovně zmiňoval ochranu lidí s menšinovou sexuální orientací, a nedává ani prostor pro to, aby zaměstnanci mohli nahlásit nějaký diskriminační incident,“ vysvětlil Filip Gregor.
Díky kvalitním ESG reportům získají firmy od investorů levnější financování. Investoři totiž díky přehledu finančních i nefinančních informací získají lepší obrázek o projektu či společnosti, do které vkládají své finance a dokáží lépe vyhodnotit rizika i příležitosti. Podle Pavla France, CEO Frank Bold, je nejtěžším úkolem samotný sběr těchto relevantních dat. „Firmy jich mají víc, než by člověk čekal, ale chybí jim proces, jak je získávat. Pak jsou tu dodavatelé, na které povinnost také dopadne. Získat data od nich je ale také zpravidla složité. Až dosud se ESG reporting dělal různě a ne vždy to mělo požadovanou kvalitu. Evropská komise nyní přichází s plány, jak sběr dat sjednotit a zpřehlednit. Neměli bychom se tedy na ESG dívat jako na něco, co přišlo rozkazem shora. Naopak je to nástroj, který vznikl během vývoje byznysu, na což nyní reagujeme,“ popsal.
Vlastní ESG strategii, na které pracovali experti z Frank Bold Advisory, už má například developerská společnost Urbanity, která klade důraz na čisté zdroje a místní komunity. „Reportování ESG dat v čím dál větší míře vyžadují finanční instituce a obchodní klienti v tuto chvíli působící spíše na mezinárodní než na místní úrovni. V neposlední řadě je nutné jako obecný akcelerátor zavádění ESG strategie zmínit zpřísňující se požadavky legislativy, které jsou logickým krokem vzhledem k surovinové a energetické krizi. Stavíme v brownfieldech, udržitelně a ve velmi vysokém technickém i architektonickém standardu, dlouhodobě do provozů začleňujeme prvky obnovitelné energetiky, velmi úzce spolupracujeme s dotčenými komunitami,” uvedl pro E15 magazín CEO Urbanity Roland Hofman.
Jednotnou podobu ESG reportingů nastaví závazné evropské ESG standardy. Jejich finální verzi, která bude určující i pro reportování českých firem představí Evropská unie letos v listopadu.

Stáhněte si praktický manuál k ESG

Prošli jsme za vás stovky stran právních a technických dokumentů k tématu ESG. Zaregistrujte se a my vám pošleme praktické shrnutí. Dostanete také materiál a záznam školení k ESG due diligence a budeme vás informovat o dalších novinkách.

Zaregistrujte se

Naše služby